مقالات

نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مدیریت سایت فروشگاهی

ما خودمون فروشگاه اینترنتی راه انداختیم و این مطلب، تجربیات خودم توی این مسیره. همچنین ما خودمون طراح سایت هستیم و این تجربیات شامل مراحل تجارت الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی هم می شه و خط به خط تجربه شده و شاید برای هر خط و یا لغت اون میلیون ها تومان برای ما هزینه داشته.

 

محصول (product) :

به نظرم باید محصولاتی (Product) رو انتخاب کنید که بتونید تعداد فروش بالایی ازش داشته باشید و بعد از چند تا فروش، تموم نشه و یا تغییرات در مدل و یا مشخصات نداشته باشه. چون مراحل بارگذاری و تولید محتوا و انتشار برای شما هزینه بر است و برای چند تا دونه، شاید نصرفه که بخواید صفحه ای درست کنید.

برای پیدا کردن محصولات می تونید به پست، تیپاکس، باربری ها سر بزنید و ببینید که فروشگاه های دیگه، چه محصولاتی رو فروش دارند و اینطوری می تونید با فروشندگان شون وارد مذاکره بشید و شما هم فروش همون کالاها رو شروع کنید. بعضی از فروشندگان فروشگاه های دیگه، در روز به راحتی یه وانت یا بیشتر جنس می فروشند.

محصولاتی که تاریخ انقضا ندارن و خراب نمی شن، قیمت هاشون افزایش پیدا می کنه، بعد از خرید مشتری دوست داره و نیاز داره مجدد خرید کنه و یا مدل یا طرح های دیگه اش رو تهیه کنه و … بهترین گزینه برای شروع فروشگاه اینترنتی و سوددهی سریع و فروش زیاد هستند.

 

پخش کننده (Distributor) و تولیدکننده :

با پخش کننده ای (و یا تولیدکننده) کار رو شروع کنید که به شما نزدیک تره که اینطوری هزینه حمل و نقل کالا براتون هزینه بر نشه و سریع محصول به دست تون برسه.

شما می تونید با پخش کننده مطمئنی کار کنید که ارسال مستقیم رو هم انجام بده و اینجوری شما فقط فروش تون رو با خیال راحت انجام بدید. اما پخش کننده ای که ارسال نامرتب، عدم ارسال به موقع و … داره، باعث می شه که مشتری ناراضی بشه و کالا دیر و شکسته، ریخته و … به دست اش برسه و اینطوری شما هستید که ضرر می کنید.

 

ارسال محصول و بسته :

قبل از اینکه بسته رو تحویل تیپاکس، پست، باربری، اسنپ و … بدین که به دست مشتری برسونه، می بایست محتویات بسته رو با لیست خرید یا فاکتور فروش تون دابل چک کنین و دقیقا بدونید تمام اون چیزی که خریده، توی بسته هست و کامل هستش. یه موقع وسیله هایی که خیلی حساس هستین روووش رو نگذاشته باشید (و تهیه اش براتون سخت بوده و …) و چیزایی که حساسیت روووش نداشتین !!! ، جا نمونه.

لیست محصولات داخل بسته رو با لیست خرید مشتری چک و تیک بزنید هر محصول رو … مخصوصا تعداد اونهارو دقیقا چک کنین و فقط به اسم محصول بسنده نکنید.

اگه دو بسته و یا چند فقره باید ارسال بشه، اگه محصولی بخاطر اندازه بزرگی و درازی، باید جداگانه ارسال بشه … دقیقا چک کنید.

اولین چیزی که مشتری از شما می بینه، بسته بندی شماست. پس در بسته بندی خلاقیت، دقت، هزینه کافی رو انجام بدید. بسته بندی که بتونه معرف برند شما، شکیل و زیبا، کاربردی و قابل استفاده مجدد، می تونه تاثیر مثبتی در خریدار و مشتری بگذاره. (از گرافیست ها که کارهای طراحی بسته بندی رو انجام می دن، می تونید استفاده کنید.)

حتما کدمرسوله، کد رهگیری و … هر سفارش رو مستند کنید، چون بالاخره درصدی از بسته های ارسالی بخاطر عدم حضور گیرنده، آدرس اشتباه و یا … به مشکل می خورند و شما باید بتونید به خریدار پاسخگو باشید و در صورت نیاز، مجدد بسته رو ارسال کنید.

 

تبلیغات :

حتما حتما برند خودتون رو با راه اندازی سایر بخش ها شروع کنید و از همون اول با برندسازی کار کنید. چون الان نام های بزرگی که می بینید، با برندسازی درست به این جایگاه و این میزان فروش و سهم بازار رسیدند. این برند در سایت، تبلیغات تون، بسته بندی و … منعکس می شه و بازگشت مشتری و خریدار رو راحت تر می کنه و همچنین در معرفی دهان به دهان شما به مشتریان جدید بسیار موثره.

از همه رسانه ها و ابزارها برای تبلیغات تون استفاده کنید.

 

انبار:

فروش بالا که تجربه می کنی. مثلا فروش 10000 کالا در روز، لازمه که بتونی در روز حداقل 1000 بسته به دست مشتری برسونی و یعنی ارسال خیلی مهمه. پس باید در انبار بتونی به راحتی کالاها رو به ارسال برسونی. پس شیوه نگهداری و نزدیک بودن به ماشین، مسیر و ترمینال های ارسال (مخصوصا در ایام شلوغی مثل شب عید و تعطیلات زیاد) خیلی اهمیت داره.

 

چرا فروشگاه اینترنتی؟

می دونی چرا فروشگاه های اینترنتی بزرگی مثل دیجی کالا، آمازون و … چرا فروشگاه فیزیکی ندارن؟ در حالی که می تونن بزرگترین بازارها بجای داشتن فروشگاه بزرگ هم داشته باشن و … اما نمی کنن. چون تو توی فروشگاه فیزیکی به راحتی تعداد دو میلیون فروش کالا در روز نخواهی داشت!! فقط با فروشگاه اینترنتی می تونی این اعداد شکفت انگیز رو بدون فکر کردن به پارکینگ فروشگاه ات، بدون فکر به تهویه، بدون فکر به دکور فروشگاه و …

بشین و دلالی کن!!! فقط با فروشگاه اینترنتی هستش که می تونی به راحتی دلالی کنی!! و مردم به راحتی بهت پول بدن …

 

خواب سرمایه:

نکته ای که در فروش کالا مهم می تونه باشه، خواب سرمایه اس. اما در ایرانی که همیشه جنس گرون تر می شه، شاید این نکته هم مهم نباشه، چون کالایی که الان موجود می کنی، در آینده گرون تر خواهی فروخت!!

 

استثناها:

همیشه به مسیری رفتن که بقیه نرفتن، می تونه موفقیت اعجاب انگیزی داشته باشه، پس حتما راه های دیگه رو هم حتما برید. اما سعی کردم توی این متن به استثناها نپردازم تا متن ها و نکات کوتاه و حوصله بر نباشه. مثلا توی انتخاب محصول گفتیم که محصولاتی انتخاب کنید که بشه به تیراژ زیاد بتونید تهیه کنید و فروش تعداد بالایی ازش داشته باشید اما اینطور نیست که مثلا دستگاه های معدن، کانکس، دستگاه های مجتمع فولادسازی و پتروشیمی که هر کدام میلیاردها تومن می باشد رو نخواهید انتخاب کنید، اتفاقا برای اینکه بتونید گام های بلندی توی موفقیت بردارید و اولین میلیاردر خانواده تان باشید، می تونید اتفاقا از همچین محصولاتی شروع کنید و فروش کنید.

 

امیدوارم مطالبی که گفته شد، براتون مفید بوده باشه.

این مطلب بصورت مداوم بروزرسانی می شه …

 

حرفی، حدیثی بود، بصورت شبانه روزی در خدمتیم. 09121943801 امیر علیپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *