عکاسی

عکاسی

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

عکاسی و انواع آن
در عصری هستیم که همه ی علوم و هنرها در حال پیشرفت هستند، هنر عکاسی یکی از این هنرها است که هر روزه شاهد پیشرفت آن و اضافه شدن شاخه های مختلف به آن هستیم. در واقع شاخه شاخه کردن عکاسی، سبب می شود علاقمندان به هر سبکی از آن به طور تخصصی در این زمینه فعالیت کنند. از انواع عکاسی می توان به عکاسی صنعتی، عکاسی خبری، عکاسی پانوراما و تور مجازی اشاره کرد. در ادامه ی این مقاله شما را با چند مورد از انواع عکاسی آشنا خواهیم کرد؛ تا انتها همراه ما باشید.

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

عکاسی صنعتی
همان طور که از نام این عکاسی مشخص است، به عکاسی در زمینه تجارت و صنعت، عکاسی صنعتی گفته می شود. مشتریان اصلی عکاسی صنعتی صاحبان مشاغل مختلف خدمات، صنعتی، تولیدی و … می باشند. از کسب و کارهای کوچک ( بنگاه های املاک ) تا کارهایی بزرگ در سطح گسترده ( شرکت ها و کارخانه های بزرگ و حتی شرکت های بین المللی ) همگی خواهان عکاسی صنعتی برای نمایش، پرزنت و ارائه ی دقیق خدمات و یا کیفیت کالاهای تولیدی خود هستند. برای انجام این کار عکاس باید با تجهیزات حرفه ای که برای این کار در اختیار دارد به همراه ایده، دانش، تفکر و تجربه خود در این زمینه عکسی با کیفیت و مورد دلخواه مشتری را ارائه کند. برای این کار نیاز است که نور و زاویه مناسب را انتخاب کند.
عکس هایی که در شاخه ی عکاسی صنعتی از محصولات ارائه می شود بسته به تجربه و تیزبینی عکاس می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال عکاسی که ذوق در رشته ی عکاسی صنعتی دارد و علاوه بر علاقه دارای تجربه و همچنین ایده های جذاب است در توصیف کالای مورد نظر می تواند موفق تر عمل کند. به این صورت که می تواند کالا را در دکوری درخور و در شان آن کالا و شرکت طراحی کرده و با قرار دادن کالا در دکور طراحی شده یک عکس ترکیبی و خلاقه از صنعت و هنر به مشتریان ارائه کند.

این کار می تواند مشتریان بسیاری را برای این نوع عکس جذب کند، زیرا عکس هایی که در عکاسی صنعتی موجود می باشد به دلیل مرتبط بودن این عکاسی با صنعت، عکس هایی زمخت و حوصله سر بر می شوند، پس توصیه می شود که ذره ای ذوق و ایده های جذاب را چاشنی این کار کنید. لازم است بدانید که حوزه عمل عکاسی صنعتی بسیار گسترده است، زیرا محصولات و خدماتی که در سراسر کشور تولید و ارائه می شود نیز بسیار متنوع است. این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین عکاسی صنعتی، نوعی از عکاسی است که بتواند ارتباط بیشتری را بین کالا و مخاطب برقرار کند. در واقع می توان گفت که هدف در عکاسی صنعتی، همین برقرار کردن ارتباط موثر بین کالا و مخاطب می باشد.
از آن جایی که عکس های صنعتی برای تبلیغات استفاده می شود، می توان گفت یکی از کاربردی ترین و خدماتی ترین شاخه ها و رشته های عکاسی می باشد. هدف عکاسی صنعتی تبلیغاتی معرفی کالا و خدمات است. مشتریان عکاسی صنعتی تبلیغاتی ارگانهای دولتی، بخشهای اقتصادی و بازرگانی، روابط عمومی‌ها و سازمانهای تبلیغاتی و همچنین طراحان صنعتی می باشند. این ارگان ها و کارخانجات برای محصولاتی از جمله پتروشیمی، ماشین، پوشاک، وسایل آشپزخانه، دکوراسیون منزل و حتی مواد غذایی اقدام به سفارش عکاسی صنعتی تبلیغاتی می کنند.
در عکاسی صنعتی تبلیغاتی علاوه بر کالای مورد نظر، لوازم و تجهیزات دیگری نیز مورد نیاز است. تجهیزاتی از قبیل دوربین مناسب این کار، میز مخصوص کار عکاسی صنعتی، سه پایه و پانتوگراف‌ و همچنین نورپردازی های پیشرفته که در طراحی و تبلیغ کمک شایانی را می کند. نکته ای که در این نوع عکاسی باید رعایت کرد این است که تا حد امکان تمام جزئیات را درباره ی سفارش های خود به مخاطب و بیننده انتقال دهند.
برای متخصص شدن در این زمینه نیاز است که آموزش های مرتبط با عکاسی صنعتی گذرانده شود. به عنوان مثال فردی که می خواهد کار را شروع کند، متناسب با دکور پشت زمینه ی کالا، باید این کار را انجام دهد. به این صورت که مثلا اگر دکور پس زمینه 9 متری است، عکاس باید نورپردازی و لنز دوربین و محل قرار گیری در مقابل فضا را به نحو احسن انتخاب کند.
برای این که این موضوع را به طور کامل درک کنید، مثالی را برایتان شرح می دهیم. کارخانه ای را در نظر بگیرید که در زمینه ی تولید وسایل برقی آشپزخانه فعالیت می کند. برای تبلیغ محصولات این کارخانه بهتر است از آشپزخانه استفاده شود و وسایل برقی در آن جا چیده شود. مثلا یخچال، لباسشویی، مایکروفر و ماشین ظرفشویی باید با سلیقه ی عالی چیده شود و عکسی که از این محصولات گرفته می شود باید شامل کل وسیله های آشپزخانه باشد ( قفسه ها و کابینت و گاز ). تمامی این وسیله ها باید شفاف و مشخص و مجهز به نور حرفه ای باشند.
اگر نحوه ی چیدن کالا در دکور مورد نظر توسط صاحب کالا پیشنهاد شود، کمک شایانی به عکاس می کند و باعث دلگرمی وی می شود و فکر عکاس برای نورپردازی و بقیه ی نکات در عکاسی صنعتی بازتر می شود. در این صورت عکسی که ارائه می شود یک سر و گردن بالاتر از عکس های صنعتی تبلیغاتی دیگر می شود. در نهایت موجب موفقیت عکاس در زمینه ی کاری اش و همچنین پربازده شدن فعالیت صاحب کالا می شود.

عکاسی خبری
عکس های حاصل از عکاسی خبری را هر روزه هر کدام از ما در مجلات، سایت ها، فضای مجازی و یا روزنامه ها مشاهده می کنیم. عکاسی خبری نوعی از عکاسی است که داستان سوژه ی مورد نظر را در قالب تک عکس و یا مجموعه عکس به مخاطب منتقل می کند. نکته ای که عکاس در این نوع عکاسی باید در نظر داشته باشد این است که واقعیت خبر را کاملا بی طرفانه و بدون داوری شرح اتفاقات را در قالب عکس به مخاطب ارائه کند.
یک عکاس خبری می تواند در زمینه های مختلفی از جمله عمومی، ورزشی، پرتره و حتی لحظه ای کار کند، بسته به این که کارفرما از عکاس چه می خواهد می تواند رشته ی عکاس خبری را تغییر دهد.
عکاسی عمومی؛ عکاسی خبری در زمینه ی عمومی به این صورت است که عکاس باید مراسم و جشن ها و حتی کنفرانس ها و مجالسی از این قبیل را به مخاطب نشان دهد. عکسی که از این محافل گرفته می شود باید به گونه ای باشد که داستان را با تمام المان های آن مجلس برای مخاطب توصیف کند.

عکاسی ورزشی؛ برای عکاس خبری که در زمینه ورزشی کار می کند به تصویر کشیدن احساسات و درگیری ها توسط عکس از وظایف مهم می باشد. در این قسمت سرعت و واکنش سریع عکاس یک عنصر بسیار اساسی می باشد. مثلا لحظه ی به ثمر رسیدن گل و حالت هایی که در چهره ی بازیکنان ایجاد می شود توسط عکاس خبری ثبت شود.
عکاسی لحظه ای؛ همان طور که از نامش مشخص است عکاس این حرفه باید در حوادث لحظه ای حضور پیدا کند و تمام جزئیات را با حفظ موقعیت به بیننده نشان دهد.
عکاسی پرتره؛ در این نوع عکاسی فرد مورد نظر یا به عبارتی دیگر سوژه باید به لنز دوربین نگاه کند. خبرنگاری که در زمینه پرتره فعالیت می کند افراد مورد نظر ( سوژه ها ) را در محیط کار در قالب عکس به نمایش می گذارد.

عکاسی پاناروما و تور مجازی

عکاسی پاناروما و تور مجازی

عکاسی پانوراما
گاهی اوقات در مناطقی قرار داریم که دلمان می خواهد فاصله ی کمی از فضای مورد نظر داشته باشیم و در عین حال عکسی که می گیریم شامل فضای گسترده ای از محیط باشد، که در این جا عکاسی پانوراما پیشنهاد می گردد. عکاسی پانوراما (Panorama ) در زبان فارسی به عکس سراسر نما مشهور است. اگر بخواهیم به تعریف عکاسی پانوراما بپردازیم، باید بگوییم به نوعی از عکاسی گفته می شود که فضای مورد نظر در نمایی گسترده تر و همه ی اطراف آن در عکس وجود دارد.
بهتر است بگوییم که عکس های پانوراما از کنار هم قرار دادن عکس های معمولی ساخته می شوند. برای اینکه بدانیم در هر عکس پانورامایی چند عکس لازم است به پارامتر فاصله ی کانونی بستگی دارد. هر چه فاصله ی کانونی بیشتر باشد، در این صورت زاویه ی دید کمتر می شود و قسمت های کوچکتری از فضا در عکس قرار می گیرد و لازم است که تعداد بیش تری عکس گرفته شود.

لازم است بدانید که عکاسی پانوراما به سه بخش کلی تقسیم می شوند. این بخش ها را در ادامه برایتان به تفصیل بیان می کنیم تا درک زوایای مختلف این نوع عکاسی برایتان ملموس باشد.
1. پانورامای عریض: این نوع پانوراما که با جابجایی دوربین انجام می شود به صورت چند عکس به هم متصل است که این عکس ها را در عرض کنار هم قرار می دهد.
2. پانورامای افقی ( 360 درجه و کمتر ): این نوع عکس را با چرخاندن دوربین می توانید بگیرید، به این صورت که می توانید عرض تصویر را ادامه داده و همه ی بخش های عکس را ببینید.
3. پانورامای افقی و عمودی ( 360 در 180 درجه و کمتر ): این نوع پانوراما هم عموما با چرخاندن دوربین گرفته می شود تفاوت این نوع پانوراما با پانورامای دوم در ارتفاع تصویر است که در نوع دوم می توانستید عرض تصویر را مشاهده کنید ولی در این نوع عکس ارتفاع و همه ی زوایای فضا قابل مشاهده است.

تور مجازی
تور مجازی را می توان جدیدترین روش تبلیغات دانست. این نوع عکاسی را می توان مجموعه ای از چند پانورامای نوع سوم ( 360 درجه ) دانست که مخاطب با مشاهده و جابجایی تصاویر می تواند به صورت مجازی در فضای مورد نظر گردش کند. عکس و ویدیوهای حاصل از این نوع عکاسی تمام فضای محیط مورد نظر را پوشش می دهد.
تور مجازی گزینه های مختلفی شامل عکس ثابت، ترک های صوتی، کلیپ، نقشه و سایر آپشن ها را ارائه می کند. در تبلیغات مکان های آموزشی، تجاری و رفاهی و همچنین مراکز و کارخانجات تولیدی از تور مجازی برای معرفی فضا استفاده می شود. عکاسان و فعالان تور مجازی باید بهترین و با کیفیت ترین عکس ها و ویدیو ها را که با تمامی مرورگرها سازگار است را ارائه کند. علاوه بر این تور مجازی ارائه شده باید دارای ویژگی های دیگری از قبیل؛ افکت های درخور عکس ها در جابجایی بین نقاط، نمایش راحت تصاویر، عدم وجود خطا در ویدیو و تصاویر و همچنین فاصله ی منطقی در بین مکان های عکس برداری شده باشد.

با استفاده از تور مجازی اگر امکان بازدید حضوری از مکان مورد نظرتان را ندارید می توانید یک گردش حرفه ای و با کمترین هزینه را داشته باشید. تور مجازی علاوه بر انتقال لذت گردش مجازی به مخاطب، برای صاحبان کسب و کار و تولیدی ها بسیار سودآور است. به شرط اینکه تور مجازی مورد نظر توسط افراد حرفه ای آماده شده باشد و کیفیت مورد نظر را برای معرفی کالا و خدمات به نحو احسن داشته باشد.

 

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، عکاسی محصولات

عکاسی معماری

عکاسی خبری، گزارشی و رپرتاژ آگهی

عکاسی از مراسم، جشن ها

عکاسی صحنه و پشت صحنه فیلم، سریال، تئاتر

تهیه تور مجازی و عکاسی 360 درجه اجسام

 

انتشار عکس

بعد از مرحله عکاسی و ویرایش آن که بخش مهمی در ارائه عکس می باشد، ما در انتشار آن هم در کنار شمائیم.

طراحی و چاپ کاتالوگ و چاپ روی انواع سطوح و مواد

طراحی گرافیکی

طراحی سایت و انتشار در اینترنت و شبکه های اجتماعی

انتشار در رسانه های چاپی و روزنامه ها، خبرگزاری ها، سایت ها

 

عکاسی و فیلمبرداری صحنه و پشت صحنه فیلم و تئاتر

عکاسی و فیلمبرداری صحنه و پشت صحنه فیلم و تئاتر

نوشته های مشابه